4.2.1

Ülelinnaline robootikapäev

Nutikuu tippsündmuseks oli ülelinnaline robootikapäev, mis toimus 17. aprillil 2018 Tallinna Südalinna Koolis ja pakkus tegevust nii õpilastele kui ka täiskasvanutele.

Ülelinnalisel robootikapäeval said robotite ja teiste nutikate vidinatega „käe valgeks“ kõik huvilised

Avati virtuaalreaalsuse stuudio, korraldati nutiviktoriin ja tutvustati uusi õpperoboteid. „Kogu maailmas räägitakse vajadusest anda õppijatele koolis oskusi, mis aitaksid neil tulevikus edukalt robotitega koos tööd teha,“ ütles Tallinna haridusvaldkonna abilinnapea Vadim Belobrovtsev. „Hoopis vähem räägitakse aga sellest, kuidas jõuaksid konservatiivse haridussüsteemi tavalisse ainetundi robotid, droonid ja virtuaalreaalsus nii, et see aitaks ka seda ainet paremini omandada. Veel vähem räägitakse sellest, kuidas õpetada ümber tuhanded aineõpetajad, et nad tahaksid ja oskaksid need vahendid tundi tuua. Nutikuu sündmustega püüamegi robootika koolidele lähemale tuua.“

„Üks on selge – kõige aluseks on positiivne kogemus ja „ise käed külge“ õppimine,“ tõdes Tallinna Haridusameti üldosakonna juhataja Rainer Rannala. „Seetõttu seadsime Tallinna robootikapäeva tänavuseks eesmärgiks anda koolidele ideid, kuidas lõimida omavahel matemaatika, robootika, programmeerimine ja kunst. Selleks viime läbi arendava ja lõbusa nutiviktoriini.“

Viktoriini meeskondades võistlesid üheskoos õpilased ja õpetajad, samuti koolijuhid, kes olid valmis end koos lastega proovile panema.

„Kooli juhtkonnaliikme, õpetaja ja õpilaste ühisesse meeskonda kaasamine arendab koostööd eri tasandite vahel ning lisab mõistmist, milliseid muutusi tuleb viia õppetöösse uudsete õppimismeetodite rakendamisel,“ selgitas robootikapäeva meeskonna liige Janika Leoste. „Kohtunikena tulevad meile appi Telia vabatahtlikud, mis on heaks näiteks hariduse ja erasektori koostööst haridusinnovatsiooni vallas.“

Viktoriini legendi järgi pidid võistlejad päästma putukatele kuuluva Futumaa, mida tahtis okupeerida kuri kilpkonn. Mängijatel tuli oma teadmisi, oskusi ja taiplikkust kasutades leida abivahend vaenlase tõrjumiseks. Ülesannete lahendamine nõudis aktiivset ja kiiret tegutsemist kogu meeskonnalt. Oli vaja otsustusvõimet, head lugemis-ja arvutusoskust, nutikust leida lahendusi käepäraste vahenditega ning kiiret tegutsemist kriisiolukorras. Hakkama tuli saada ka praktiliste töödega – ehitada ja programmeerida roboteid ning kujundada Futumaad. Oluline komponent oli rollide jaotus ja koostöö meeskonnas. Täiskasvanud pidid suutma muutuda lasteks ja nendega kaasa mängida, sest see oli ainus viis edukaks päästeoperatsiooniks. Tunnustatud said kõik päästjad.

Robotile tuli luua programm nii, et ta liiguks etteantud rajal

Robootikapäev algas Südalinna kooli #EduInnoLab virtuaalreaalsuse labori avamisega. Labor on loodud koolis juba toimiva tulevikuklassi osana. Kool usub, et teadmisi on lihtsam omandada, kui neid koheselt ümbritseva maailmaga seostada. Seda saab edukalt teha liitreaalsuse (sh virtuaalreaalsuse) võimalusi kasutades. Laboris saab õppijatele tutvustada tuleviku ameteid, kus on vaja liitreaalsuse kasutamise oskusi.

Kogu päeva oli avatud näitus, kus aasta haridusrobootika trende tutvustasid robotimüüjad Insplay, Oomipood ja Robomiku. Robotitega koostööd täis tulevikku aitas lähemale tuua Telia klienditeenindaja, tehisintellektiga robot Pepper. Oma tegevust esitlesid Tallinna #EduInnoLab võrgustikku kuuluvad Tallinna 21. Kooli Lego Innovatsioonistuudio, Pelgulinna Gümnaasiumi Aerokool, Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi MakeBlock Stuudio, Tallinna Südalinna Kooli virtuaalreaalsuse labor jt. Robotiürituste kogemust oma koolis jagas Martna Põhikool.

Rainer Rannala, THA üldosakonna juhataja

Kätlin Kalde, THA IT-vanemspetsialist

Leini Jürisaar, THA kommunikatsiooni peaspetsialist